התמכרות למין גורם אבחון וטיפול

התמכרות למין היא הפרעה התנהגותית המאופיינת בדחף בלתי נשלט לעסוק בהתנהגות מינית מסלימה לעתים קרובות על מנת להגיע למצב אופורי. למרות שהפרעה זו, הידועה גם בשם הפרעה היפרסקסואלית, אינה מוכרת רשמית כהתמכרות במדריך האבחוני והסטטיסטי להפרעות נפשיות (DSM-5), היא נחשבת בכל זאת להפרעה ויכולה להיות בעלת השלכות פסיכולוגיות וחברתיות חמורות.

מאמר זה יפרט את הקריטריונים לאבחון התמכרות למין, הגורמים האפשריים לה וסוגי הטיפול העומדים לרשות העוסקים בה. בנוסף, הוא יחקור כיצד התמכרות למין יכולה להתבטא באופן שונה בין מגדרים ואת הסיבוכים הייחודיים שהיא יכולה לגרום לכל אחד מהם.

מהי התמכרות למין?
האגודה האמריקאית להתמכרות מינית וכפייתיות (AASAC) מגדירה התמכרות למין כ"עיסוק בדפוסים מתמשכים ומסלימים של התנהגות מינית המתבצעים למרות ההשלכות השליליות הגוברות על עצמי או על אחרים". אלה העוסקים בהתנהגות היפרסקסואלית עושים זאת שוב ושוב למרות ההשלכות החברתיות, החוקיות, הכלכליות, הבין-אישיות והבריאותיות השליליות. דוגמאות להתנהגויות כאלה עשויות לכלול אוננות כפייתית, ביקורים באתרים פורנוגרפיים, אקסהיביציוניזם, מציצנות, שותפים מיניים מרובים בו זמנית וצריכת פעילויות מיניות בסיכון גבוה.

התמכרות למין נתפסת לעיתים בטעות כהיפרסקסואליות, הפרעה המתאפיינת בעניין מוגבר במין שאינו נחשב עוד ל"נורמלי". התמכרות למין, לעומת זאת, מתמקדת בהתנהגות המונעת על ידי כפייה, שליטה לקויה ועיסוק יתר עד כדי כך שחייו של הפרט משתבשים באופן משמעותי על ידי עוצמת או תדירות הפעילות המינית שלו.

הגורמים להתמכרות למין
מגוון גורמים יכולים לתרום להתפתחות התמכרות למין. אלה כוללים, אך אינם מוגבלים ל:

• היסטוריה של טראומת ילדות, בריונות ו/או התעללות
• חשיפה למיניות מוקדמת
• יחסים לא בריאים עם אנשים אחרים
• ציפיות תרבותיות לא מציאותיות או מעוותות בנוגע למין
• השפעות גנטיות
• שימוש בסמים
• בעיות נפשיות קיימות כגון דיכאון, חרדה ומתח
• גישה לטכנולוגיות דיגיטליות ותכנים פורנוגרפיים

בעוד שכל שילוב של גורמים אלה יכול להגביר את הסיכון לפתח התמכרות למין, חשוב לזכור כי סיבות השורש שלה משתנות מאדם לאדם והיא אינה בהכרח תוצאה של חוויה או אירוע בודד.

אבחון התמכרות למין
תחת ה- DSM-5, אין קריטריונים ספציפיים לאבחון התמכרות מינית. ככזה, אנשי מקצוע רבים בתחום בריאות הנפש מסתמכים על הקריטריונים להפרעת שימוש בסמים, הנחשבת להפרעה הקשורה הקרובה ביותר. על מנת לעמוד בקריטריונים להפרעת שימוש בסמים, יש לעמוד לפחות בשלושה מהקריטריונים הבאים במהלך 12 החודשים האחרונים:

• דפוס התנהגות המאופיין בבעיות משמעותיות הקשורות לשימוש בחומר או בפעילות (כגון מין)
• חוסר היכולת לשלוט בהתנהגות הבעייתית
אינדקס מומלץ – כוכבות XXX
• סובלנות מוגברת המובילה לעלייה בכמות ההתנהגות הבעייתית
• חווית מצוקה משמעותית או פגיעה בתחומי תפקוד חברתיים, תעסוקתיים או חשובים אחרים
• תסמיני גמילה

בנוסף לקריטריונים אלה, חלק מהקלינאים עשויים גם להשתמש בקריטריונים להפרעה אובססיבית-קומפולסיבית, הימורים כפייתיים ו / או הפרעת שליטה בדחפים כדי לברר אם לאדם עשויה להיות התמכרות למין.

טיפול בהתמכרות למין
למרות שהתמכרות למין אינה רשומה רשמית כהפרעה ב- DSM-5, הטיפול בה זמין. הטיפול יכול לנוע בין טכניקות עזרה עצמית ושינויים באורח החיים לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) ותרופות.

עזרה עצמית ושינויים באורח החיים
אנשים הנאבקים עם התמכרות למין עשויים למצוא עצות מועילות, תמיכה ומשאבים מקבוצות תמיכה כמו מכורים למין אנונימיים (SAA) או סקסוהוליקים אנונימיים (SA). קבוצות תמיכה כאלה מספקות לעתים קרובות משאבים יקרי ערך ו / או חינוכיים ועשויות לספק מרחב ללא שיפוט לדון ולחקור אפשרויות טיפול שונות.

כמו כן, חשוב למי שמתמודד עם התמכרות למין להיות מודע לטריגרים ולבצע שינויים הכרחיים באורח החיים על מנת להימנע מהם. שינויים אלה באורח החיים יכולים לכלול התרחקות מסביבות שעלולות לעורר טריגר, הימנעות מהתנהגויות בסיכון גבוה, הגבלת החשיפה לתוכן פורנוגרפי ועיסוק בפעילויות שיכולות לקדם רווחה פיזית ורגשית.

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT)
CBT הוא סוג של פסיכותרפיה שיכולה לעזור לאנשים לזהות ולשנות דפוסי חשיבה או התנהגויות לא מתפקדים או מעוותים שתרמו להתמכרות שלהם למין. בנוסף לזיהוי טריגרים, CBT מתמקד בפיתוח מיומנויות התמודדות בריאות ובבניית מערכת תמיכה חזקה. זה יכול גם לעזור לטפל בבעיות בריאות הנפש הבסיסיות, כגון חרדה, דיכאון ומתח.

תרופה
מחקרים מצביעים על כך שתרופות מסוימות עשויות להועיל בטיפול בהיבטים מסוימים של התמכרות למין. לדוגמה, אנטיאנדרוגנים, אשר

בלוג סקס - מאמרים נוספים

עלייתם של בלוגי סקס פלטפורמה מודרנית לביטוי מיני

עלייתם של בלוגי סקס: פלטפורמה מודרנית לביטוי מיני

בעולם שמשתנה ומתפתח כל הזמן, אין זה מפתיע שגם האופן שבו אנו מדברים על סקס השתנה. צורות מסורתיות של מדיה, כגון טלוויזיה ומגזינים, היו במשך זמן רב הדרך למידע ודיון על מין. עם זאת, עם…
עלייתם של בלוגי סקס: פלטפורמה מודרנית לביטוי מיני
תל אביב לחקור את העיר התוססת של ישראל ליד הים

תל אביב: לחקור את העיר התוססת של ישראל ליד הים

תל אביב, הידועה גם בשם "העיר שלא ישנה לעולם", היא מטרופולין תוסס וקוסמופוליטי הממוקם על חוף הים התיכון של ישראל. בעוד ירושלים היא אולי בירת המדינה והמרכז הרוחני שלה, תל אביב נחשבת לעתים קרובות למרכז…
תל אביב: לחקור את העיר התוססת של ישראל ליד הים
הבנת הזקפה מדריך מקיף

הבנת הזקפה: מדריך מקיף

זקפה היא תהליך פיזיולוגי נורמלי הממלא תפקיד מכריע בבריאות המינית והרבייה, אך יש לו גם משמעות ברווחתו הכללית של הגבר. זהו תהליך מורכב המערב גורמים פיזיולוגיים ופסיכולוגיים מרובים, וכל הפרעה בתהליך זה עלולה להוביל לבעיות…
הבנת הזקפה: מדריך מקיף
היכנסו לעולם נערות הליווי לחקור את המורכבויות והתפיסות השגויות

היכנסו לעולם נערות הליווי: לחקור את המורכבויות והתפיסות השגויות

המונח "נערות ליווי" מזכיר לעתים קרובות דימויים של מפגשים מיניים, עסקים מפוקפקים ופעילויות טאבו. עם זאת, המציאות של תעשיית הליווי רחוקה מדעות קדומות אלה. נערות ליווי הן נשות מקצוע המספקות שירותי חברות ללקוחות מסיבות שונות,…
היכנסו לעולם נערות הליווי: לחקור את המורכבויות והתפיסות השגויות

בלוג סקס